کادو دادن به شکلی مناسب و موفقیت آمیز یک هنر است. یک کادو خوب و مناسب می‌تواند حال و هوای گیرنده را عوض کرده یا یک رابطه را بهبود  بخشد. همچنین انجام دادن این کار به بهترین شکل می‌تواند یک اشتباه یا خطا  را جبران نکند یا به محبوب شما یادآوری کند که هنوز برای شما اهمیت زیادی  دارد. روانشناسان از دیرباز به موضوع هدیه دادن علاقه داشته اند، زیرا این  موضوع پنجره‌ای است به بسیاری از ویژگی‌ها و رفتار‌های دیگر انسان ها:  اینکه چطور دیگران را می‌بینیم، چگونه اشیاء و چیز‌ها را ارزش گذاری  می‌کنیم، مهارت‌های تصمیم گیری و توانایی مان در همدردی با دیگران و درک آن  ها. دانیل فارلی، روانشناسی از دانشگاه وورچستر در این باره چنین می‌گوید:  «انسان‌ها گونه‌های بسیار اجتماعی هستند و یکی از چیز‌هایی که ما را از  دیگر گونه‌ها جدا می‌سازد شکل دادن و تداوم روابطمان به دیگران است.

کادو دادن به شکلی مناسب و موفقیت آمیز یک هنر است. یک کادو خوب و مناسب  می‌تواند حال و هوای گیرنده را عوض کرده یا یک رابطه را بهبود بخشد.😜 

کادو دادن به مناسبت تعطیلات، جشن تولدها، فارغ التحصیلی‌ها یا  ازدواج‌ها فرصت بسیار خوبی برای تقویت این روابط است». همچنین کادو دادن به  یک کسب و کار بسیار بزرگ تبدیل شده است.  اشتباه در انتخاب کادو می‌تواند  هزینه سنگین تری برای فرد داشته باشد. مناسبت کادو دادن هر چه که باشد،  دادن هدیه یک نوع تشریفات اجتماعی است که به تفکر و ملاحظات عمیق و دقیق  نیاز دارد.


۱- یک کادو کوچک را به کادوی بزرگ اضافه نکنید

آیا می‌خواهید یک وسیله کوچک را به پیراهنی گرانقیمتی که می‌خواهید کادو  بدهید اضافه کنید؟ یا چند شاخه گل در کنار یک عطر یا ادکلن بسیار خوشبو و  مارک دار؟ این کار را نکنید. وقتی که تعدادی کادو را در قالب یک بسته  دریافت می‌کنیم به صورت ناخودآگاه ارزش متوسط آن‌ها را در نظر بگیریم، از  این روی یک هدیه کوچک که به یک هدیه بزرگ‌تر بسته شده می‌تواند این عدد  متوسط را کاهش داده و به ارزش کادوی بزرگتر آسیب بزند. این پدیده که از آن  با عنوان «پارادوکس هدیه دهنده» یاد می‌شود در مطالعه‌ای با همین عنوان که  در سال ۲۰۱۲ انجام شد مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطالعه به شرکت  کنندگان یک آی پاد یا یک آی پاد همراه با امکان دانلود رایگان یک تک آهنگ  هدیه داده می‌شد.


وقتی که از آن‌ها پرسیده می‌شد برای کادوی خود چه مقدار ارزش پولی  قائلند، رقم گفته شده توسط کسانی که آی پاد همراه با امکان دانلود یک آهنگ  رایگان را دریافت کرده بودند ۲۰ درصد کمتر از کسانی بود که تنها آی پاد  کادو گرفته بودند. در ادامه وقتی که از آن‌ها پرسیده شد خودشان ترجیح  می‌دهند کدام یک را کادو بدهند، اکثر آن‌ها آی پاد همراه با امکان دانلود  رایگان را انتخاب کردند که نشان می‌داد وقتی که پای کادو دادن به میان  می‌آید اکثر ما درک نمی‌کنیم که گاهی اوقات کیفیت بر کمیت یا همان قاعده  «هر چه کمتر بهتر» بهتر جواب می‌دهد. فارلی در این باره می‌گوید: «تصور  کنید یک بطری نوشیدنی گرانقیمت را به یک نفر هدیه می‌دهید با چند فنجان  پلاستیکی برای نوشیدن از آن. این فنجان‌ها به سرعت ارزش کادو را پایین  خواهند آورد. این حس بدین دلیل است که انسان‌ها عمدتاً میل به تفکر اقتصادی  و منطقی در مورد این چیز‌ها دارند».


۲- بیشتر تجربیات را کادو بدهید تا اشیاء

یک برند آیفون جدید خیلی زود قدیمی خواهد شد. اما یک گردش رویایی یا  دیدن هنرمند مورد علاقه طرفتان در یک کنسرت خاطراتی را ایجاد خواهد کرد که  برای همیشه باقی خواهند ماند. فارلی در این مورد چنین تصریح می‌کند: «اغلب  فکر بیشتری در مورد تجربیات وجود داشته و خاطرات بسیار واضح تری ایجاد  می‌کنند. شاید تبلتی که یک دوست یا یکی از عزیزانمان برایمان خریده است را  به یاد بیاوریم، اما نه به اندازه دو هفته تعطیلات دریک جای خوش آب و هوا.  خاطرات و تعلقات عاطفی بسیار بزرگ‌تر از یک چیز فیزیکی هستند».


بدین ترتیب به همین دلیل است که باید بیشتر به یک تجربه به عنوان کادو  فکر کنید یا یک چیز فیزیکی. این ایده‌ای است که مطالعات یک روانشناس به نام  توماس گولوویچ نیز آن را تایید می‌کند. نتایج مطالعات وی نشان داد که پولی  که صرف انجام چیزی می‌شد به شادی عمیق‌تر و بادوام تری نسبت به پولی که  روی داشتن چیز‌ها هزینه می‌شد منتهی می‌گردید. همچنین تجربیات نوعی پیش  بینی و انتظار را خلق می‌کنند که باعث می‌شود روز‌ها و هفته‌های منتهی به  آن واقعه برای دریافت کننده کادو بسیار خوشایند شود که ارزشی مضاعف به  کادوی شما می‌دهد.


۳- کارت‌های هدیه چندان هم بد نیستند

کادو دادن می‌تواند تنها اسراف در هزینه باشد. جوئل والدفوگل، اقتصاددان  و محقق، در این باره می‌گوید: «ما تنها ۱۰ دلار برای خودمان هزینه خواهیم  کرد اگر چیزی پیدا کنیم که بیش از ۱۰ دلار برایمان ارزش داشته باشد، اما  کادو دادن متفاوت است، زیرا برای خودمان خرید نمی‌کنیم. به همین دلیل ممکن  است ۱۰ دلار صرف خرید چیزی کنیم که کمتر از ۱۰ دلار برای گیرنده کادو ارزش  داشته باشد. ممکن است هیچ ارزشی برای آن‌ها نداشته باشد». چیزی که برای همه  ارزش یکسانی دارد پول نقد است.

در حالی که کادو دادن پول نقد در برخی از فرهنگ‌ها در موارد خاصی کاربرد  دارد ممکن است برای هر کسی مناسب نبوده و به عنوان یک هدیه ناشی از تنبلی  هدیه دهنده یا حتی توهین تلقی شود. اما گزینه جایگزین مناسب چیست؟ والدفوگل  در این باره چنین می‌گوید: «کارت‌های هدیه با گذشت زمان بسیار رواج یافته  اند و در مورد دریافت کننده نیز با استقبال مواجه می‌شوند». کارت‌های هدیه  بی نقص نیستند، اما گزینه‌ای بهتر از یک هدیه عجله‌ای و نامناسب خواهند  بود.


۴- مانند دریافت کننده کادو فکر کنید

بگذارید ساده بگوییم: چیز‌هایی بخرید که دریافت کننده کادو برای خود  خواهد خرید. شاید این موضوع بیش ازحد واضح به نظر برسد، اما این اتفاق  بسیار کمتر از آنچه که انتظار داریم رخ می‌دهد. افراد معمولاً از کادو به  عنوان شوخی، ابزاری برای تشویق فرد به تغییر رویه یا نشان دادن چیزی در  مورد خودشان استفاده می‌کنند تا فراهم کردن شادی برای طرف مقابل یا دادن یک  وسیله کمک کننده به او. بهترین راه برای خرید بهترین کادو این است که از  قبل از وی یک سوال ساده کنید: «چه چیزی دوست داری داشته باشی؟». به گفته  والدفوگل، اکنون خانواده‌ها در مورد چیز‌هایی که هر عضو خانواده دوست دارد  به عنوان هدیه دریافت کند صحبت می‌کنند که درست در نقطه مقابل خرید کادو با  چشمان بسته است.


۵- برای دیگران بیش از خودتان هزینه کنید

آخرین قانون موضوعی بسیار ساده است: کادوی بخشندگی و گشاده دستی را  فراموش نکنید. مطالعات نشان داده که هزینه کردن برای دیگران باعث شادی  می‌شود. احساس خوبی که از دادن کادویی که دیگران دوستش دارند بدست می‌آید  حتی بیشتر از صرف هزینه بیشتر برای خودمان دوام خواهد داشت. به همین دلیل  اگر چه توجه به خود بسیار اهمیت دارد، اما باید به یاد داشته باشید که  بخشنده بودن نسبت به اطرافیان فواید بسیار زیادی دارد. در نهایت فارلی  می‌گوید: «هیچ وقت فراموش نکنید که چرا به دیگران کادو می‌دهید… اغلب افراد  دوست ندارند که پول قابل توجهی برای آن‌ها هزینه کنید… آن‌ها فقط  می‌خواهید که به فکر آن‌ها باشید و این کار را می‌تواند به راه‌های ساده  مختلفی انجام دهید».